Vážení zákazníci, vzhľadom na aktuálnu situáciu s výrazne nižšími teplotami na území Slovenskej republiky sme nútení prijať potrebné opatrenia. S cieľom zachovať kvalitu nami predávaných prípravkov nemôžeme riskovať ich poškodenie vplyvom nízkych teplôt. Z tohto dôvodu dočasne pozastavujeme možnosť doručenia do Z-boxov a Alzaboxov. Naďalej však môžete využívať sieť výdajných miest a doručenie na adresu. Ďakujeme za pochopenie. Andyhoauto s.r.o.

Úvod do starostlivosti o lak automobilu

Úvod do starostlivosti o lak automobilu

Už ste sa niekedy poškriabali na hlave, keď ste pozorovali svojho suseda, ako si každú nedeľu starostlivo umýva, leští a masíruje svoj automobil? Zamysleli ste sa niekedy nad tým, prečo stojí niekoľko stoviek alebo dokonca viac ako tisíc eur, keď dáte svoje auto profesionálovi, aby ho vyčistil a naleštil do plnej krásy? Obdivujete tie krásne lesklé automobily na autosalónoch s ich ostrými odleskami a hlbokým leskom?

Potom je tento článok presne pre Vás. Pokúsime sa Vám vysvetliť absolútne základy starostlivosti o automobil, čo to je, ako sa to robí a ako to funguje. Cieľom tohto príspevku je priblížiť Vám základy, ktoré musíte pochopiť, aby ste porozumeli, čo všetko starostlivosť obnáša a čo všetko môže - a čo nemôže - urobiť s vaším autom.

Prečo nám záleží na starostlivosti o auto?

Najdôležitejším aspektom je: Všetko, a tým myslím naozaj všetko v starostlivosti o auto, má jeden cieľ, a to znížiť alebo odstrániť poškodenie laku, ako aj opotrebovanie častí interiéru. Poškodenie laku môže mať rôzne podoby: škrabance, hologramy, hŕdza, stopy po náraze kameňa a podobne. 

Poškodenie laku akéhokoľvek druhu je zlé z dvoch dôvodov: po prvé, lak vášho automobilu slúži na ochranu materiálu pod ním, či už ide o kov, hliník, karbón alebo plasty. Lak zabezpečuje, aby inak holé (kovové) časti nehrdzaveli a neerodovali. A starostlivosť o interiér, najmä v moderných autách so všetkými ich rôznymi materiálmi a elektronikou, pomáha pri zabezpečovaní toho, aby vaše auto fungovalo tak, ako má, bolo bezpečné na prevádzku a zároveň bolo čistým priestorom, v ktorom sa vy a vaši spolucestujúci nemusíte starať o hygienu.

Starostlivosť o lak znamená aj to, aby mohol čo najdlhšie plniť svoju funkciu ochrany kovových častí vášho automobilu. Pretože v konečnom dôsledku, akékoľvek poškodenie laku znamená zníženie tejto ochrannej funkcie, keďže akýkoľvek škrabanec je miestom, kde vrstva laku bola odstránená. Čím hlbší je škrabanec, tým viac vrstvy laku je trvalo odstránenej.

detailing-ako-zacat01

Po druhé, akékoľvek poškodenie laku znižuje lesk laku vášho automobilu a niektoré poškodenia interiéru  môžu znížiť jeho funkčnosť alebo bezpečnosť. Samozrejme, ide najmä o kozmetické a vizuálne dôsledky poškodenia laku. Idú však ruka v ruke s vyššie spomínaným znížením schopnosti laku chrániť kov. Ak sa lak poškriabe, potom má menej materiálu, ktorý ho chráni (napr. pred hrdzou), a automaticky vyzerá aj matne. Starostlivosť o lak teda nielenže zabezpečuje ochranu, ale aj to, že vyzerá rovnako dobre ako v deň, keď vyšlo z výroby - ak nie ešte lepšie.

Ako vznikajú chyby laku?

Ako teda vznikajú vady laku? Odpoveď bude pre niekoho šokujúca alebo prinajmenšom prekvapujúca: takmer čímkoľvek. Takže aj keď svoje auto len riadite a umývate. Všetko, čo sa dotkne laku dostatočnou silou, rýchlosťou alebo odieraním, ho poškriabe. Niektoré laky sú pomerne tvrdé (vo všeobecnosti sa nachádzajú na väčšine nemeckých prémiových a luxusných značiek) a niektoré sú veľmi mäkké (zvyčajne sa nachádzajú na väčšine japonských značiek), čo znamená, že niektoré automobily sa poškriabu ľahšie a rýchlejšie ako iné.

Dokonca aj pri použití najjemnejších a najšetrnejších metód umývania sa na laku vášho automobilu môžu objaviť jemné škrabance. Preto sme vyššie uviedli, že starostlivosť a detailné čistenie je vždy zamerané aj na zníženie počtu defektov laku - pretože vieme, že im nemôžete zabrániť navždy. Správne techniky a príslušenstvo na umývanie auta a ručné umývanie auta však spôsobia oveľa, oveľa menej defektov laku ako pravidelné prechádzanie automatickou umývarnou - ak to robíte správne. Ak umyjete veľmi, veľmi špinavé auto kvalitným autošampónom a mäkkou umývacou rukavicou, aj tak ho poriadne poškriabete, pretože pred ručným umývaním by ste sa mali snažiť odstrániť čo najviac voľných nečistôt tlakom vody a následne aktívnou penou. Potom sa počas hlavnej fázy ručného umývania musíte vysporiadať už len s ľahkou a "lepivejšou" špinou na laku.

kvalitna-farba

Utierky z mikrovlákna alebo umývacie rukavice sú obľúbené, pretože mikrovlákno je na jednej strane veľmi savý materiál, ktorý nielenže zachytáva nečistoty z laku vášho automobilu, ale ich aj zapuzdruje spolu s vhodným autošampónom. Na druhej strane je mikrovlákno veľmi jemné a oveľa menej agresívne alebo abrazívne ako napr. bavlnené utierky. Aby sme boli úplne jasní a spravodliví: mikrovlákno nakoniec tiež poškriabe lak, ak ho nedostatočne nepremývate často a/alebo ak ho používate nesprávne (napr. prílišným tlakom).

Keď hovoríme o nesprávnom používaní prípravkov a používaní nesprávného príslušenstva: keď začnete so starostlivosťou o automobil, určite narazíte na konšpiračné teórie. Tie Vám tvrdia, že môžete používať napr. mydlo na riad namiesto špeciálneho autošampónu alebo že môžete prať utierky z mikrovlákna a rukavice spolu s bežným pracím prípravkom, pretože všetci výrobcovia autokozmetiky sú zlí a účtujú si príliš veľa peňazí. Vo všeobecnosti existuje dôvod, prečo existujú špecializované chemické prípravky na čistenie auta a pranie mikrovlákien.

Napríklad mydlo na riad je oveľa, oveľa menej kvalitné ako autošampóny, pretože mydlo na riad sa vždy používa s veľkým množstvom (!) väčšinou teplej a horúcej vody a v spojení s hubkami, ktoré sú samy o sebe veľmi agresívne. Na druhej strane, autošampóny musia umožniť, aby vaša umývacia rukavica čo najlepšie a najjemnejšie kĺzala po laku, musia silne čistiť v krátkom čase a tiež sa musia dať opláchnuť čo najmenším množstvom vody bez toho, aby zanechali akékoľvek zvyšky. Pokiaľ ide o utierky z mikrovlákna: NIKDY nepoužívajte bežné pracie prípravky (t. j. také, ktoré obsahujú zmäkčovadlá), inak časom úplne stratia svoj jemný, mäkký a absorpčný charakter.

Čo presne sú chyby laku?

Defekt na laku vášho automobilu, ktorý má viac-menej rovnú líniu, je škrabanec a škrabance môžu byť rôznej hĺbky. V súčasnosti sa lak každého vozidla vo všeobecnosti skladá z troch vrstiev:

  • základný biely náter, ktorý sa nachádza na karosérii ako prvý
  • druhý základný náter, ktorý dodáva farbu laku podľa požiadaviek
  • bezfarebný lak, ktorý je priehľadný a chráni základný lak

(Na starších automibloch je základný a bezfarebný lak niekedy len jednou zmiešanou vrstvou)

Z dôvodu vývoja lakovacích techník, ako aj úspory nákladov zo strany výrobcov automobilov je celkové množstvo alebo hrúbka lakovania čoraz tenšia. Zvyčajne vám bude Váš automobil dodaný s hrúbkou 100 až 200 mikrónov (niekedy viac, niekedy menej). Jeden mikrón je jedna tisícina milimetra. Takže celkové množstvo "laku" je tenšie ako ľudský vlas!

Chyby, ktoré sa nachádzajú v čírej vrstve laku, možno odstrániť leštením. Dôležité je uvedomiť si, že leštením trvalo odstraňujete bezfarebný lak. Takže v skutočnosti neodstraňujete škrabanec, ale odstraňujete oblasť okolo neho, čo znamená, že vyrovnávate číry lak do najhlbšej časti škrabanca. Defekty alebo škrabance, ktoré zasahujú do základného laku (skutočnej farby), môžete stále vyleštiť, ale musíte mať na pamäti, že potom na tomto mieste vyleštíte celý bezfarebný lak - čo znamená, že budete musieť chrániť základný lak na tomto mieste, aby sa časom nezmatnil. Vady laku, ktoré siahajú až po základný náter, sa nedajú vyleštiť, pretože vždy uvidíte bielo-šedú farbu základného náteru. Defekty laku, ktoré siahajú až sem, je potrebné prelakovať alebo vyrovnovať retušou.

detailing-ako-zacat-hlavni

Víry sú škrabance, ktoré majú kruhový vzor, zatiaľ čo hologramy sú chyby laku, ktoré sa zvyčajne objavujú pri korigovaní a/alebo leštení laku, t. j. pri práci nevyškolených osôb, rýchlych a špinavých metódach leštenia alebo pri nesprávnom používaní nástrojov a materiálu.

Môže starostlivosť o auto skutočne zabezpečiť lesklý lak vášho automobilu?

V tejto súvislosti je dôležité hovoriť o "lesku", pretože ide o pojem, ktorý je v starostlivosti o automobil univerzálny a s ktorým výrobcovia autokozmetiky často zaobchádzajú nesprávne a nespravodlivo. Lesk, a mám na mysli skutočný lesk z vedeckého hľadiska, je definovaný tým, ako dobre sa svetelné lúče, ktoré dopadajú na povrch, od tohto povrchu odrážajú.

Dokonalý lesk vzniká vtedy, keď svetelný lúč dopadne na povrch a potom sa od neho odrazí v rovnakom uhle, v akom naň dopadol. Zrkadlo má z tohto hľadiska dokonalý lesk. Všetko, čo vedie k tomu, že sa svetelné lúče neodrážajú od laku vášho vozidla v rovnakom uhle, v akom naň dopadli, znižuje lesk - a môže to byť veľa vecí: špina, prach, škrabance.

Preto sú všetky tie fotografie a videá, na ktorých vám ľudia ukazujú, ako zrkadlovo vyzerajú laky ich áut, jednoducho hlúpe. Lak každého automobilu môžete vyleštiť bez toho, aby ste sa ho dotkli. Stačí, ak urobíte fotografiu zo správneho uhla a v správnych svetelných podmienkach, a úplne poškriabaný lak môže vyzerať lesklý, žiarivý a reflexný. Nenechajte sa teda nikým oklamať. Najlepší spôsob, ako skontrolovať stav laku vášho vozidla, je pozrieť sa naň priamo v tmavom prostredí (garáži) a potom naň zasvietiť veľmi jasným svetlom (napríklad veľmi silným osvetľovacím telesom), pretože to vám umožní vidieť škrabance a víry.

To isté platí pre prípravky a ich výrobcov. Ak je lak napr. pokrytý vrstvou ľahkej špiny, prachu, cestného a dopravného filmu, znižuje to vnímaný lesk. Ak túto vrstvu nečistôt odstránite iba umytím, potom bude vaše auto, samozrejme, opäť lesklejšie a lesklejšie. Takže áno, v tomto ohľade všetky autošampóny vytvárajú „lesk“ tým, že vám pomáhajú čistiť automobil. Ale samotný šampón, ak sa použije na už vyčistené auto, nebude schopný dodať lesk – pretože pridáte len 5-100 ml do umývacieho vedra s 10-20 l vody. To isté platí pre akýkoľvek prípravok, ktorý aplikujete na svoje auto (quick detailer, vosk, sealant, keramické povlaky): žiadny z nich skutočne nevytvorí lesk. Skutočný lesk je opäť definovaný uhlom, pod ktorým sa svetelné lúče odrážajú od laku. To, čo znižuje lesk, sú defekty laku, pretože menia uhol, v ktorom sa svetelné lúče odrážajú od laku. Na úplne dokonalom, úplne vyrovnanom, 100% bezchybnom laku, každý prípravok, ktorý nanesiete na lak svojho auta, pridá vrstvu niečoho, čo – ak nie je úplne priesvitné – podľa definície zníži lesk, pretože bude zasahovať do svetelných lúčov.

Problémom je, že v skutočnosti nie je lak žiadneho automobilu nikdy úplne dokonalý, úplne vyrovnaný a 100 % bez chýb. V skutočnosti väčšina lakov dnešných automobilov prichádza z výroby s určitým stupňom tzv "pomarančovej kôry", pretože na laku s pomarančovou kôrou sú chyby laku menej viditeľné (napr. na tmavých lakoch), a preto vyzerá dlhšie lesklé. Ak k tomu pripočítame škrabance, víry, hologramy atď., ktoré sa do laku dostávajú pri samotnej jazde a umývaní, máme pred sebou ešte menej dokonalý stav laku. A v tomto ohľade môžu prípravky, ako sú quick detailere, vosky, sealanty alebo keramické povlaky, v skutočnosti vytvoriť lesk tým, že dočasne vyplnia ľahké (!) defekty laku. Buďte však opatrní a skeptickí voči sľubom o pridanom lesku alebo extrémnom lesku zo strany výrobcov takýchto prípravkov. Väčšinou v skutočnosti nemajú na mysli a nehovoria o "lesku", ale o viditeľných zmenách vnímaných odrazov svetla na laku vozidla. Je to rovnaké, ako keď sa pozriete na chutný koláč alebo šišku s čokoládou na povrchu: vyzerajú lesklé od prírody. Ak naň pridáte viac či menej priehľadnú vrstvu cukrovej polevy, bude vyzerať ešte lesklejšie, ale nie preto, že ste mu touto vrstvou cukrovej polevy zrazu pridali "lesk", ale preto, že svetlo sa teraz odráža inak.

Dôležité je, aby ste si z toho všetkého odniesli to, že skutočný lesk sa vždy dosiahne odstránením chýb laku, čo znamená opravou alebo leštením laku. Na korigovanom a leštenom laku žiadny výrobok na svete nevytvorí obrovský, absolútne zjavný a viditeľný (pre ľudské oko) rozdiel v lesku. V skutočnosti väčšina prípravkov určených na dodanie "lesku" to urobí lepšie na neleštenom laku s defektmi. Ale na druhej strane tieto prípravky nebudú schopné plniť ďalšiu dôležitú funkciu tak dobre ako na dobre udržiavanom, pripravenom a/alebo vyleštenom laku, a to je "ochrana".

Ako starostlivosť môže (a nemôže) chrániť lak vášho automobilu

Vyššie uvedené prípravky môžu a pomáhajú udržať lak dlhšie čistý, pretože vytvárajú vrstvu "ochrany". Aby bolo úplne jasné: žiadny chemický prípravok, ktorý aplikujete na lak, nezabráni vzniku škrabancov alebo iným defektom laku - to je fyzikálne nemožné. Viditeľné škrabance zasahujú hlbšie do vášho laku (presnejšie do jeho čírej vrstvy) ako jeden mikrón (jeden mikrometer). Žiadny prípravok na ochranu laku nevytvára na vašom laku vrstvu hrubšiu ako jeden mikrón - v skutočnosti hovoríme pri väčšine výrobkov o menej ako 0,1 mikrónu. Jediná vec, ktorá je schopná skutočne zabrániť poškriabaniu alebo iným defektom, je ochranná fólia (PPF), teda priehľadná fólia, ktorá pokrýva a chráni celý lak vášho automobilu.

Keď teda my a výrobcovia autokozmetiky hovoríme o "ochrane", myslime tým, že tieto druhy prípravkov vytvárajú na laku  viac-menej rovnomernú a odolnú vrstvu, ktorá odpudzuje vodu a nečistoty lepšie, ako by to dokázal samotný holý lak. To znamená, že je menej pravdepodobné, že sa na lak prilepí špina, a preto bude trvať dlhšie, kým sa opäť zašpiní. Okrem toho  chránia lak pred slnečným UV žiarením a kyslým dažďom, ktorý môže zafarbiť lak (čo je opäť chyba laku). Ďalej pred škvrnami od vody, vtáčími výkalmi alebo hmyzom, čo znamená, že tieto druhy nečistôt a znečistenia sa ľahšie odstránia a je menej pravdepodobné, že sa zafarbia alebo dostanú do číreho laku - čo by sa potom muselo odstrániť leštením.

Tak ako pri väčšine vecí v živote, aj pri rozhodovaní o tom, aký druh "ochrany" chcete (necháte) aplikovať na lak, sa budete musieť vyrovnať s kompromismi. Vo všeobecnosti platí, že čím jednoduchšie a rýchlejšie sa prípravok aplikuje, tým menej ochrany poskytuje. Napríklad quick detailere skutočne pridávajú len trochu UV ochrany a možno odpudzujú vodu, ale nič viac. Tekuté vosky alebo sealanty v spreji môžu pridať o niečo viac, ale ich schopnosť vytvoriť odolnú ochrannú vrstvu je tiež obmedzená ich jednoduchým použitím. Vosky v tekutej alebo tuhej forme sa o niečo lepšie spájajú s lakom  a vytvárajú podstatne hrubšiu vrstvu, vďaka čomu sú vo všeobecnosti o niečo odolnejšie a vodoodpudivejšie.

Môžu pridať viac na povrchovej úprave, ale ich aplikácia si vyžaduje aj viac úsilia. Tuhé vosky vo všeobecnosti ponúkajú najlepšiu rovnováhu medzi výkonom, ochranou a jednoduchosťou použitia - a ich aplikácia je skutočnou radosťou. Sealanty na laky sú ešte odolnejšie, ale ich aplikácia je zložitejšia.

vosky-keramika

Všetky tieto prípravky však tvoria len dočasnú ochrannú vrstvu, ktorú stačí "rozotrieť" na laku vášho automobilu. Jediná kategória , ktorá skutočne vytvára polo trvalú väzbu s lakom, sú keramické povlaky. Tie však naozaj nie sú niečím, na čo by sa mal začiatočník pozerať, pretože ich má zmysel aplikovať len na dokonale pripravený a vyleštený lak. Mali by sa aplikovať v uzavretom prostredí (garáži), sú pomerne komplikované na aplikáciu a môžu veľmi nepríjemne reagovať na chyby používateľa. Potrebujú dlhý čas na vytvrdnutie (vo všeobecnosti deň) a v prípade chyby pri aplikácii ich treba odstrániť leštením alebo dokonca až brúsením.

Nasledujúci zoznam obsahuje výrobky na ochranu farieb so zvyšujúcou sa "ochranou" vo vzostupnom poradí:

Je to však len veľmi zovšeobecnené, pretože tieto kategórie sa neustále vyvíjajú a tiež sa miešajú. V súčasnosti existujú vosky v spreji a sealanty v spreji, ktoré môžu byť odolnejšie a vodoodpudivejšie ako tuhé vosky. Určite existujú aj tuhé vosky, ktoré pri svojej aplikácii robia takmer rovnaký rozruch ako keramický povlak. Všetky prípravky sa postupom času a ďalším vývojom výrobcov spravidla používajú jednoduchšie.

Preto si vždy urobte základný prieskum o tom, aký prípravok si chcete zaobstarať, pozrite si videá a recenzie na YouTube (majte však na pamäti, že niektoré z týchto testov a recenzií sú sponzorované a nie sú celkom nezávislé, preto si ich vždy pozrite niekoľko pre konkrétny prípravok) a pridajte sa k fóram alebo skupinám na Facebooku pre nadšencov detailingu.

Poznámka na okraj: nikdy sa v takejto skupine nepýtajte otázku "aký je najlepší prípravok", pretože buď dostanete 105 rôznych odporúčaní od 100 rôznych ľudí.

To všetko znie príliš vážne - má starostlivosť o automobil naozaj zmysel?

Keďže ide o hlavnú mantru starostlivosti o automobil, musíte opäť pochopiť: cieľom všetkého v starostlivosti  je znížiť, predísť alebo odstrániť poškodenie laku. Preto celé odvetvie starostlivostio automobil, a to vrátane výrobcov, ako aj profesionálov a víkendových bojovníkov, vyvinulo metódy a prípravky na čo najšetrnejšie umývanie, čistenie a ochranu laku vášho automobilu. Áno, tieto metódy sa niekedy môžu zdať trochu extrémne a niektoré ich aspekty sa môžu zdať, akoby boli dotiahnuté príliš ďaleko. Ale na druhej strane, ak je cieľom všetkého, čo v starostlivosti o automobil robíme, znížiť, zabrániť a odstrániť poškodenie laku, potom každá "skratka", ktorú urobíte od ideálnych postupov a metód, zavádza alebo zvyšuje riziko vzniku škrabancov a pod.

pece-o-lak

Preto sa vo videách, fórach a skupinách venovaných starostlivosti o automobilmi stretnete s toľkými rôznymi názormi youtuberov, profesionálov a víkendových bojovníkov. Každý musí nájsť rovnováhu medzi čo najmenším poškodením laku pri umývaní a čistení a množstvom času, peňazí a úsilia, ktoré do toho chce vložiť. Dôležité je uvedomiť si v tomto bode, že tu neexistuje správny alebo nesprávny názor.

Dovoľte nám uviesť niekoľko príkladov: "najlepšia" vec, ktorú by ste mohli urobiť pre lak, by bolo vôbec sa ho nedotýkať. Áno, prejazd automatickou autoumyvárňou spôsobí oveľa viac škrabancov, ako by ste kedy spôsobili ručným umývaním, ale bez ohľadu na to, akí opatrní ste a koľko peňazí miniete na umývacie rukavice alebo autošampóny vyrobené z ranných slzičiek prvorodeného jednorožca, časom spôsobíte škrabance. Takže v skutočnosti sa môže veľmi dobre stať, že kým vy umývate svoje auto každú nedeľu, zatiaľ čo váš sused si auto neumýva vôbec, tak lak jeho auta je v lepšom stave. Na druhej strane, ak žijete v časti sveta so silným a celoročným slnečným žiarením, lak auta vášho suseda, ktorý si raz za mesiac umyje a následne navoskuje svoje auto, bude v oveľa lepšom stave ako lak vášho auta, pretože UV žiarenie (v spojení napr. so slaným vzduchom, ak žijete v blízkosti mora) pomaly, ale isto rozožiera číry lak vášho auta.

Je to všetko naozaj potrebné alebo relevantné vo svete, v ktorom si čoraz viac ľudí necháva svoje autá na kratšiu dobu, pretože si ich prenajímajú, berú na lízing alebo financujú, a nie kupujú? No, to už je na samostatnú debatu a musíte sa rozhodnúť sami. Niekto by mohol namietať, že starostlivosťou o lak svojho automobilu môžete z dlhodobého hľadiska ušetriť peniaze, pretože v prípade vrátenia automobilu po uplynutí zmluvnej doby lízingu nemusíte predajcovi platiť toľko peňazí za vady laku. Dalo by sa tiež argumentovať, že pohľad na čisté a nablýskané auto je vizuálne príjemnejší. Niekto môže argumentovať tým, že vzhľad vášho auta o vás niečo vypovedá, čo môže byť dôležité v obchodnom kontexte. A samozrejme, starostlivosť o auto môže byť aj zábavná. Ale pri tom sa zastavme, pretože, ako už bolo povedané, toto rozhodnutie musíte urobiť sami.

Záver

Ak sa rozhodnete začať so starostlivosťou o automobil, nezabudnite sa poučiť o príslušných materiáloch, ktoré musíte použiť, ako aj o správnych technikách a metódach ich použitia. Ale čo je najdôležitejšie: nikdy nezabúdajte, že starostlivosť o automobil môže a mala by byť aj niečím, čo robíte radi. Nikdy by ste sa nemali cítiť nútení umývať a čistiť svoje auto. Takže choďte von, začnite umývať svoje auto a bavte sa pri tom!