Dôsledkom pochybenia na strane paletovej prepravnej spoločnosti, dochádza k miernemu oneskoreniu doskladneniu značky ChemicalWorkz. Ospravedlňujeme sa za oneskorenie a ďakujeme za pochopenie. Andyhoauto.sk

Detailingová rutina od A po Z

Detailingová rutina od A po Z

V našom blogu sme vás oboznámili so základmi starostlivosti o automobil. Pri čítaní článku ste si pravdepodobne uvedomili, že starostlivosť o auto je viac, ako ste si pôvodne mysleli. A aj keď ste tento text nečítali, možno ste už mali záujem o detailné ošetrenie vlastného automobilu. Začali ste googliť, čo vlastne potrebujete, aby ste sa do toho pustili. V horšom prípade ste sa opýtali na fóre alebo v skupine na Facebooku - a okamžite ste to oľutovali, pretože ste si uvedomili, že existuje toľko rôznych produktov, ktoré máte používať, že celá vec sa zrazu a pomerne rýchlo stáva dosť neprehľadnou.

V tomto príspevku na blogu sa pokúsime rozobrať celý postup detailingu od A po Z. To znamená, že vám povieme, ktoré kroky sú potrebné na to, aby ste kompletne dokončili detailovanie celého automobilu k dokonalosti. Majte na pamäti, že sa to zužuje na najlepší scenár, v ktorom chcete dosiahnuť rovnaké výsledky, aké by dosiahol profesionálny detailer. Samozrejme, vždy sa môžete rozhodnúť, že niektoré z nižšie uvedených krokov vynecháte - a my vám v skutočnosti povieme, ktoré vlastne môžete vynechať a ktoré by ste nemali. Majte však na pamäti to, čo sme vám v našom článku povedali o základoch starostlivosti o automobil: všetko, doslova všetko, čo pri detailingu robíme, má jediný cieľ - znížiť, zabrániť alebo odstrániť defekty laku. A každá "skratka", ktorú urobíte pri detailingu, zvyšuje riziko vzniku škrabancov, hologramov a ďalších defektov laku. V nasledujúcom texte sa zameriame na rutinné čistenie exteriéru vášho automobilu.

Čistenie interiéru je o niečo jednoduchší proces, pretože vo všeobecnosti len vyčistíte konkrétny povrch špeciálnym čistiacim prípravkom a potom ho môžete naimpregnovať, čím zvýšite sýtosť farieb, ochránite voči poškodeniu UV žiarením popráskaním a podobne. Na tento účel môžete zostať pri veľmi univerzálnych čistiacich prípravkov pre interiér alebo sa môžete držať špecializovaných prípravkov pre konkrétne povrchy. Upozorňujeme však, že takýmto spôsobom pravdepodobne spadnete do králičej nory, pretože v skutočnosti existujú špecializované prípravky na každý typ povrchu v interiéri - displeje, tvrdé plasty, mäkké plasty, syntetická koža, bežná koža, skutočne prírodná koža, alcantara, koberce, hliníkové obloženie, umelé hliníkové obloženie, klavírny lak, drevo s bezfarebným lakom, prírodné neošetrené drevo, umelé drevo, ....

Sú lepšie ako univerzálne použiteľné prípravky?

  • Pravdepodobne.

Bude celý interiér vášho automobilu zrazu implodovať, pretože používate univerzálny čistiaci prípravok na interiér?

  • Nie, určite nie.

interier

Kompletný postup čistenia exteriéru automobilu vyzerá takto: 

Krok 1: Kolesá

 

Kolesá ako prvé - toto je jednoduché pravidlo pri umývaní. Dôvodom je, že kolesá patria s najväčšou pravdepodobnosťou k najznečistenejším častiam celého automobilu, a preto by ste mali túto úlohu vykonať ako prvú. Mohlo by sa stať, že ak by ste auto umyli ako prvé, potom by ste ho umývaním kolies opäť zašpinili.

Na čistenie kolies máte dve možnosti:

  • použiť špeciálny čistiaci prípravok na kolesá,
  • použiť šampón s vodou a kefou na kolesá / rukavicou na umývanie kolies.

Čističe kolies, podobne ako odstraňovače hmyzu, sú špecializované prípravky, ktoré vám hlavne uľahčujú život: jednoducho ich nastriekate, necháte pôsobiť (prečítajte si pokyny výrobcu týkajúce sa doby pôsobenia na kolesách) a následne opätovne ich opláchnete tlakom vody. Je to naozaj veľmi jednoduché.

Väčšina čističov kolies - presnejšie každý čistič kolies, ktorý sa po nastriekaní sfarbí do červena alebo fialova - avšak smrdí ako zhnité vajcia, čo nie je šálka kávy pre každého, a niektoré z nich sú také agresívne, že môžu skutočne poškodiť citlivé povrchy (napríklad chróm alebo leštené povrchy). Preto sa vždy uistite, že vami preferovaný čistiaci prípravok na kolesá je bezpečný na použitie na kolesách, a opýtajte sa na to výrobcu - myslíme tým naozaj výrobcu, pretože nikto na fóre alebo v skupine na Facebooku nebude platiť za poškodené kolesá len preto, že vám povedal, že váš čistiaci prípravok na kolesá je alebo by mal byť bezpečný. Ak nechcete čistiť kolesá čistiacim prípravkom na kolesá, môžete použiť vedro na umývanie s vodou a šampónom, namočiť do neho umývaciu rukavicu alebo kefu na kolesá a potom jemne vydrhnúť nečistoty z kolies.

Kolesá môžete - a odporúčame to - najprv postriekať napr. penou, odstraňovačom cestného filmu - TFR Remover, predumývačom na báze citrusov na predčistenie alebo jemným čistiacim prípravkom na kolesá, nechať minútu alebo dve pôsobiť a potom sa pustiť do umývania kolies vodou, šampónom a rukavicou/kartáčom. Pretože čím viac nečistôt odstránite, než sa dotknete kolies, tým menšie je riziko ich poškriabania. Na túto prácu môžete použiť akýkoľvek šampón, ale existujú aj špeciálne šampóny na kolesá.

Krok 2: Predumývanie

Na rozdiel od všeobecného presvedčenia, nie je najdôležitejším krokom v starostlivosti o automobil umývanie šampónom a umývacou rukavicou, ale fáza predumytia. Aby ste to pochopili, vráťte sa k nášmu článku o základoch starostlivosti o auto a uvedomte si, že cieľom všetkého, čo robíme pri detailnom umývaní, je obmedziť alebo predísť chybám laku - napr. škrabancom. Fáza predumytia v rámci detailingu má jeden jednoduchý cieľ: odstrániť čo najviac nečistôt bez toho, aby ste sa dotkli povrchu automobilu- teda pred jeho umytím umývacou rukavicou. Tento postup sa nazýva aj "bezdotykové" alebo "bezkontaktné" umývanie. V najlepšom prípade (napr. ak máte na aute len ľahké znečistenie alebo je chránené napr. voskom, sealantom alebo keramickým povlakom) je táto bezdotyková alebo bezkontaktná fáza umývania všetko, čo potrebujete na vyčistenie automobilu. Pretože v tomto prípade si to povedzme čo najjasnejšie: čím menej sa budete dotýkať svojho automobilu, tým menej poškodení laku spôsobíte.

detailing-rutina

Existuje niekoľko rôznych prípravkov a kategórií výrobkov, ktoré môžete použiť počas fázy predumytia:

  • Najjemnejšou a najbezpečnejšou formou je pH neutrálna pena. Áno, snehová pena je tá látka, ktorá vyzerá tak dobre na detailingových fotografiách a videách, na ktorých vidíte autá úplne pokryté akoby živou pena na holenie. Aby sme pochopili snehovú penu, čo dokáže a - čo je dôležitejšie - čo nedokáže, je potrebné pozrieť sa na pôvod snehovej peny. Bola vynájdená alebo vytvorená na čo najbezpečnejšie čistenie povrchov vopred ochráneným ochranným povlakom, čo znamená, že by mala nielen vyčistiť automobil, ale predovšetkým nenarušiť ochraný povlak. Pretože každý jeden ochranný povlak sa časom znehodnotí a mechanické (napr. umývacou rukavicou alebo len jazdou s autom), tepelné (extrémny chlad alebo teplo), ako aj chemické (čistiace prípravky) vplyvy to urýchľujú. Takže používaním drsných a silných chemikálií na čo najrýchlejšie a najjednoduchšie vyčistenie automobilu, vždy riskujete poškodenie ochrany - a to je najdôležitejší aspekt, ktorý je potrebné pochopiť pri umývacom postupe. Snehová pena je teda zameraná hlavne na predčistenie automobilu s ľahkým znečistením - alebo ak máte silne znečistené automobily s obrovskými kusmi blata a chcete ich čo najbezpečnejšie uvoľniť. Robí to tak, že uvoľňuje a/alebo zmäkčuje neviazané nečistoty (špinu) na laku vášho automobilu, aby sa potom dali zmyť vysokotlakovým čističom.

  • Alternatívou k aktívnej pene sú takzvané odstraňovače cestného filmu (TFR). Nepenia toľko ako aktívna pena a sú zvyčajne tekutejšie. Avšak môžu byť užitočné, ak na automobile nemáte veľa skutočných nečistôt, ale veľmi tenkú a sivú hmlu prachu, ktorá akoby priľnula k laku automobilu- nazýva sa dopravný film, cestný film alebo cestná špina. Odstraňovače dopravného filmu sú výrobky určené na odstraňovanie tohto druhu nečistôt a vo všeobecnosti fungujú lepšie ako pena na sneh. Preto by mohlo mať zmysel napr. najprv použiť penu na sneh na umytie prvej vrstvy nečistôt a potom použiť TFR.

  • Citrusové prípravky na predčistenie alebo predumytie sú podobné odstraňovačom dopravných fólií a sú pravdepodobne najuniverzálnejšími prípravkami pre fázu predumytia. Môžu byť dobré pri odstraňovaní nečistôt, odstraňovaní dopravného filmu, odstraňovaní hmyzu a stále môžu byť bezpečné pre váš vybraný ochranný výrobok. Ako pri väčšine chemikálií však platí, že čím silnejšie takýto výrobok skutočne čistí, tým menej bezpečný bude pre vosk, tmel alebo keramický náter.

  • Ak máte na prednej časti automobilu veľa zvyškov hmyzu, možno má zmysel použiť špeciálny odstraňovač hmyzu. Uvedomte si však, že väčšina z nich je vyrobená na napadnutie, uvoľnenie a odstránenie organického materiálu (hmyzu) a väčšina voskov je v skutočnosti tiež organický materiál. Takže odstraňovače hmyzu, najmä silné (alkalické), vždy vyvolávajú riziko poškodenia voskovej vrstvy, ktorá je na vašom aute, ale aj menej odolných tesniacich a/alebo keramických náterov.

Rovnako ako v prípade všetkých ostatných kategórií prípravkov v oblasti detailingu, nejde o "pevné" pojmy a na súčasnom trhu existujú prípravky , ktoré sú napr. snehovou penou aj veľmi silným prípravkom na predumytie. Ktorý z týchto výrobkov by ste mali použiť, závisí od toho, a) ako veľmi je auto, ktoré chcete umyť, skutočne znečistené, b) ako dobre alebo zle je udržiavané a c) či je na automobile nejaká ochrana, ktorá by sa mala zachovať. Napríklad prípravky TFR a citrusové prípravky na predumytie zvyčajne dosahujú pomerne vysoké hodnoty pH, čo znamená, že sú silne alkalické.

Používanie takýchto chemikálií môže často spôsobiť problémy, ako sú škvrny na chróme alebo vysoko lesklých čiernych ozdobných dieloch a vysušenie plastových a gumových dielov. Dobrým pravidlom je, že počas fázy predumývania by ste nemali byť čo najagresívnejší, ale čo najšetrnejší, pričom vždy majte na pamäti, že čím viac vecí z auta počas tejto fázy odstránite, tým lepšie budú následné výsledky. V tejto súvislosti sa niekedy stretávame s ľuďmi (a dokonca aj s výrobcami), ktorí na auto nanesú penu na sneh a potom ho prejdú umývacou rukavicou. Nie je to nič, čo by sme odporúčali, ale môže to mať zmysel, ak máte snehovú penu, ktorá funguje aj ako autošampón (to znamená, že pridáva mazivo, pretože nie všetky peny to robia), alebo ak ste už predtým vykonali predumytie a teraz chcete pridať ďalšie mazivo (a/alebo zabrániť zaschnutiu vody alebo šampónu na vašom aute počas umývania) pre fázu umývania. Nikdy však neumývajte automobil len penou a potom ho priamo umyte rukavicou na umývanie, pretože tým by sa zmaril celý účel snehovej peny a predumytia. 

Krok 3: Ručné umývanie

Fáza umývania v rámci detailingu je tou, v ktorej môžete urobiť najviac chýb a zaviesť najviac defektov laku. Opäť je dôležité pochopiť, že každá mechanická interakcia s lakom môže spôsobiť defekty laku. Áno, ručné umývanie vozidla výrazne znižuje riziko vzniku škrabancov (čo je hlavný dôvod, prečo umývame svoje automobily ručne) v porovnaní s automatickou umyvárnou, ale toto riziko nikdy nemôžete znížiť na nulu.

detailing-ako-zacat01

Na zníženie tohto rizika môžete a mali by ste urobiť nasledujúce kroky vo fáze umývania:

  • "Metóda umývania dvoma vedrami" je pravdepodobne niečo, čo ste často počuli, keď ste začali skúmať informácie o starostlivosti o auto, pretože je to jeden z najrozšírenejších tipov, ktoré budete počuť. Teória, ktorá sa za ňou skrýva, je jednoduchá: keď umývate automobil pomocou umývacej rukavice, odstraňujete nečistoty. Táto špina sa prilepí na vašu umývaciu rukavicu (z mikrovlákna), pretože presne to mikrovlákna robia. Ak by ste teraz pokračovali v umývaní automobilu, vaša umývacia rukavica by bola čoraz špinavšia - a preto sa pri každom prechode s umývacou rukavicou zvyšuje riziko poškriabania laku touto špinou. Práve tu prichádzajú do hry dve vedrá: máte jedno vedro s vodou a šampónom (vedro na umývanie šampónom) a jedno vedro len s vodou (vedro na oplachovanie rukavice/špongie). Postup začnete ponorením umývacej rukavice do vedra na umývanie, potom umyjete jeden panel automobilu a opláchnete rukavicu vo vedre na oplachovanie, aby ste z nej dostali čo najviac nečistôt. Rukavicu vyžmýkate mimo vedra a potom sa vrátite do vedra na umývanie, naberiete novú vodu so šampónom a pokračujete v umývaní. Takto necháte všetku špinu, ktorú ste nabrali rukavicou na umývanie, v jednom vedre a teoreticky máte jedno vedro s čistou šampónovou vodou.

  • Aby sa ešte viac znížilo riziko vzniku škrabancov  spôsobených nečistotami, ktoré pri umývaní automobilu drhnete spolu s lakom, sú špecializované vedrá na umývanie určené na starostlivosť o auto zvyčajne vybavené akýmsi "sitkom" na dne. Tieto vložky do vedra na umývanie slúžia na dva účely: po prvé, môžete na nich drhnúť rukavicou na umývanie, aby ste uvoľnili nazbierané nečistoty, a po druhé (čo je dôležitejšie) majú za úlohu udržať nečistoty na dne vedra. V tomto ohľade niektoré z týchto "sitiek" fungujú lepšie ako iné, ale každá z nich je lepšia ako nemať žiadnu.

  • Ešte bezpečnejšou alternatívou k metóde umývania v dvoch vedrách je mať len jedno vedro s vodou a šampónom, ako aj niekoľko umývacích rukavíc alebo uterákov z mikrovlákna. Pri tejto metóde použijete rukavicu alebo utierku na jeden panel a potom ju odložíte nabok a nikdy sa nevraciate do vedra. Prirodzene, táto metóda je zo všetkých pomerne najbezpečnejšia, pretože nikdy neskončíte so špinou na vedre na umývanie a vždy použijete čisté rukavice/utierky. Táto metóda však vyžaduje, aby ste si kúpili niekoľko rukavíc a/alebo utierok, čo môže byť drahé.

  • Bez ohľadu na to, akú metódu a koľko vedier použijete, dbajte na to, aby ste pracovali s kvalitnými, na to určenými umývacími rukavicami alebo špongiami. Umývacie rukavice alebo špongie z mikrovlákna majú oproti tradičným hubkám jednu konkrétnu výhodu: nielenže odstraňujú nečistoty z laku, ale ich aj uzatvárajú vo svojich vláknach, zatiaľ čo hubka drhne nečistoty spolu s lakom. Možno existujú dobré  špongie, ale umývacie rukavice z mikrovlákna budú pre väčšinu ľudí bezpečnejšou metódou. Umývacie rukavice zo syntetickej alebo prírodnej vlny bývajú najbezpečnejšími, najjemnejšími a najmenej náchylnými na poškriabanie umývacími prípravkami, ale len v prípade, že na aute nemáte veľa nečistôt. Takisto si vlnené rukavice vyžadujú špeciálny postup prania a starostlivosti. Nemôžete ich hodiť do práčky spolu s ostatnými výrobkami z mikrovlákna - pretože by ste ich zničili. A nakoniec, existuje veľké množstvo rôznych mikrovláknových umývacích rukavíc. Nevkladajte príliš veľa úsilia do skúmania, ktorá z nich je najlepšia, pretože všetky fungujú podobne dobre.

  • Jednou z najjednoduchších vecí, ktoré môžete urobiť na zníženie rizika vzniku škrabancov, je časté oplachovanie umývacej rukavice. Odporúčame ju oplachovať po umytí jedného panelu automobilu - v prípade väčších panelov, ako je napríklad strecha, oplachujte dvakrát. Ak máte umývaciu rukavicu s dvoma rovnakými stranami, môžete jeden panel umyť jednou stranou a druhý panel druhou stranou.

  • Pri umývaní automobilu nikdy nepoužívajte tlak. Nechajte umývaciu rukavicu kĺzať po paneloch  vlastnou váhou. Ak vidíte, že sa na lak prilepili nečistoty a neodstránili sa jedným alebo dvoma prechodmi umývacej rukavice, nechajte ich a na ich odstránenie použite špecializované čistiace prípravky (ako napr. odstraňovače hmyzu, dechtu a lepidla atď.). Čím viac lak "drhnete", tým viac škrabancov vyvoláte. A nenechajte sa nikým oklamať: aj umývacie rukavice a/alebo uteráky z mikrovlákna môžu vyvolať škrabance.

  • Použite aspoň dve umývacie rukavice. Na horných častiach vášho automobilu je zvyčajne menej nečistôt ako na spodných paneloch. Bez ohľadu na to, ako dobre opláchnete umývacie rukavice vo vedre na oplachovanie, v rukaviciach vždy zostanú nejaké nečistoty. Preto má zmysel používať aspoň dve rukavice: jednu na horné časti a druhú na spodné panely.

  • Z rovnakého dôvodu, ako je uvedené vyššie, umývajte vždy zhora nadol. Začnite od strechy, potom od stĺpikov, potom od okien, potom od kapoty/kapoty batožinového priestoru, potom od dverí a blatníkov a nakoniec od nárazníkov a bočných prahov.

Avšak najdôležitejším aspektom je nezlenivieť a nezačať si skracovať cestu. Pamätajte: každé skrátenie od ideálnej rutiny zvyšuje riziko vzniku škrabancov! Ak napr. umyjete dva alebo tri panely skôr, ako opláchnete umývaciu rukavicu, lak svojho automobilu úplne nezničíte, ale určite zvýšite riziko vzniku drobných škrabancov. Myslíme si, že ste pochopili, o čo ide.

Pokiaľ ide o šampón, je potrebné zvážiť dva hlavné aspekty. Po prvé, je dôležité, aby ste používali špeciálny šampón na umývanie automobilov a nie mydlo na umývanie riadu. Mydlo na riad je oveľa, oveľa menej kvalitné ako autošampón, pretože mydlo na riad sa vždy používa s veľkým množstvom (!) väčšinou teplej a horúcej vody a v spojení s drhnúcimi hubkami, ktoré sú o sebe veľmi agresívne. Na druhej strane, autošampón musí umožniť, aby vaša umývacia rukavica čo najlepšie a najjemnejšie kĺzala po laku vášho auta, musí silne čistiť v krátkom čase a musí sa dať opláchnuť čo najmenším množstvom vody bez toho, aby zanechal akékoľvek zvyšky.

Poslednou radou, ktorú vám chceme dať, je, aby ste auto neumývali na priamom slnku a pri vysokých teplotách. Čím teplejšie sú panely vášho vozidla, tým väčšie je riziko, že voda a/alebo šampón zanechajú na laku stopy, pretože príliš rýchlo vyschnú. Vždy auto umývajte v tieni a ak teploty nie sú príliš vysoké.

Krok 4: Sušenie

Po umytí auta ho opláchnite, aby ste odstránili všetky zvyšky šampónu alebo iných čistiacich prípravkov. Buďte pri tom dôkladní, pretože šampón a/alebo čistiace prípravky môžu na laku zanechať nepríjemné škvrny, ak ich necháte na slnku zapiecť.

Tip: uistite sa, že ste opláchli všetky medzery karosérie, pretože voda zo šampónu sa môže hromadiť tam, kde ju nevidíte, a neskôr môže kvapkať na panely karosérie.

vosky-keramiky-detailing02

Ďalším krokom po opláchnutí je vysušenie. Opäť existuje niekoľko metód, ako to urobiť, od extrémne šetrných k laku až po pomerne agresívne metódy. V tomto ohľade je najšetrnejším spôsobom sušenia vášho automobilu použitie niektorého druhu fúkača. Na tento účel môžu slúžiť fúkače lístia, avšak majte na pamäti, že zvyčajne nemajú žiadne filtre, a preto by mohli na lak hádzať častice, ktoré ho môžu poškodiť. Špeciálne fény na sušenie auta sú v tomto ohľade lepšie, ale zvyčajne sú pomerne drahé. Ak tiež vezmete do úvahy, že sušenie auta fénom má najväčší zmysel, ak na ňom máte nejakú ochranu, pretože na odfúknutie zostávajú len jednotlivé kvapky vody, začnete chápať, prečo sú obľúbenejšou voľbou sušiace uteráky.

Existujú dva základné varianty utierok z mikrovlákna na sušenie:

  • Hrubé, plyšové, mäkké a ťažké utierky z mikrovlákna. Ich hlavnou výhodou je, že dokážu nasať veľa vody, preto sú najvhodnejšie na sušenie automobilov bez akejkoľvek ochrany, pretože na paneloch po opláchnutí zvyčajne zostáva veľa vody. V tejto súvislosti takzvaná hodnota "gsm" utierky z mikrovlákna hovorí o tom, koľko vody (v gramoch) dokáže nasať. Dobré a schopné utierky na sušenie zvyčajne začínajú na hodnote ~ 1000 g/m2.

  • Sušiace utierky so špeciálnou štruktúrou vlákien nazývanou "twisted pile", "twisted loop" alebo "Korea fibre". Tieto utierky fungujú naozaj dobre na chránených autách, na ktorých zostali len jednotlivé kvapky vody, ale zvyčajne nedokážu nasiaknuť toľko vody ako vyššie uvedené utierky. Taktiež bývajú trochu drsnejšie k vášmu laku, ak ich použijete nesprávne, t. j. s príliš veľkým tlakom.

Vyberte si teda ten správny uterák na danú prácu. Dôležitejšie ako výber utierky je však jej správne používanie. Opäť a na pripomenutie: všetko, čo robíme pri starostlivosti o auto, je o prevencii škrabancov a vírov. V tomto ohľade je najbezpečnejší a najšetrnejší spôsob používania uteráka na sušenie ten, že ho priložíte k mokrému panelu, rukou ho len potiahnete a potom ho zdvihnete - bez toho, aby ste ním pohybovali po laku. Čím menej drhnete lak uterákom (alebo čímkoľvek iným), tým menšie je riziko vzniku škrabancov. Ak je to pre vás príliš pomalé a extrémne, priložte uterák k laku a potom ho ťahajte po laku bez akéhokoľvek tlaku, len vlastnou váhou. Na zvislé časti (napr. dvere) vyvíjajte čo najmenší tlak.

Niektorí počas tohto procesu radi používajú "pomôcky na sušenie". Pojem "pomocný prípravok na sušenie" nie je všeobecne definovaný a jednotne používaný. Na jednej strane skutočne existujú špecializované prípravky, ktoré fungujú ako pomocník pri sušení: nastriekate ich na mokré panely a začnú nahrádzať vodu a potom sa takmer samé odparia. Na druhej strane niektorí ľudia označujú ako "pomocné prípravky na sušenie" quick detailere alebo tekuté vosky. To môže mať zmysel, ak chcete aplikovať nejakú základnú formu ochrany počas procesu schnutia a ak je váš detailingový postup hotový až potom. Ak však plánujete pokračovať v dekontaminácii, leštení alebo aplikovať ďalší ochranný povlakov až potom, tak nemá veľký zmysel používať pomocné prípravky na sušenie. Zvyšky týchto produktov budú brániť správnemu fungovaniu dekontaminačných prípravkov, prípadne ovplyvnia proces leštenia a/alebo budú brániť správnemu priľnutiu ďalšieho ochranného povlaku k laku vášho automobilu. 

Sú ľudia, ktorí vám povedia, že musia používať pomocný prípravok na sušenie alebo rýchly detailer, pretože ak ho nepoužijú, skončia na svojich autách s vodnými škvrnami. Našou radou, ak sa stretávate s takýmito problémami, je zmeniť niečo vo svojom umývacom postupe, napr. umývanie a sušenie v inom dennom čase (s menšou vlhkosťou) alebo zmeniť miesto, kde umývate a sušíte svoje auto. 

Krok 5: Dekontaminácia

Dekontaminácia znie vedecky a zložito, ale v skutočnosti je pomerne jednoduchá na pochopenie. Všetko, čo sme doteraz urobili v rámci prezentovaného postupu detailného čistenia, odstránilo z vášho laku neviazané nečistoty - teda veci, ktoré sa len nachádzajú na vašom laku. Existujú však ďalšie nečistoty, ktoré sa nedajú odstrániť len umytím vášho automobilu, takzvané viazané nečistoty. Na ich odstránenie je potrebný určitý druh dekontaminačného procesu.

Zjednodušene povedané, viazané kontaminanty sa viac-menej "prilepia" na váš lak alebo sú vlastne usadené v čírej vrstve laku. Môže ísť o miazgu zo stromov, decht, lepidlo, železitý spad, čiastočky brzdového prachu atď.

Existuje niekoľko rôznych produktov a metód, ako sa týchto vecí zbaviť, ale najdôležitejšie pravidlo v tomto kroku znie: chemická dekontaminácia pred mechanickou dekontamináciou. Dôvod tohto postupu sa opäť vracia k hlavnému dôvodu, prečo sa venujeme starostlivosti o automobil. Chemická dekontaminácia funguje bez toho, aby ste sa mechanicky dotýkali laku, a teda opäť zavádzali riziko vzniku škrabancov a vírov. Čím viac prilepených nečistôt teda odstránite chemicky, tým šetrnejšie a bezpečnejšie pracujete.

Chemická dekontaminácia zvyčajne pozostáva z dvoch rôznych kategórií prípravkov:

  • Odstraňovače dechtu a lepidla: ako už názov napovedá, tieto prípravky sú určené na odstránenie dechtu, lepidla, miazgy zo stromov a podobných nečistôt. Niektoré z nich fungujú tak, že ich jednoducho nastriekate na lak, necháte ich tam niekoľko minút pôsobiť a potom ich opláchnete tlakom vody. A niektoré naozaj fungujú len v spojení s utierkou z mikrovlákna. Ktorý z nich použijete, závisí od toho, ako dobre sa tieto nečistoty prichytia na lak. Najmä decht a miazga zo stromov môžu byť pomerne odolné znečistenia, ktorých odstránenie môže vyžadovať určitú mechanickú podporu, ale opäť buďte čo najšetrnejší.

  • Odstraňovače železitého odpadu: Ide o podobné prípravky ako čističe kolies, pretože ich tiež nastriekate na lak a tie potom reagujú s usadenými čiastočkami železa a zmenia farbu na červenú/fialovú. V skutočnosti môžete na tento účel použiť aj čističe kolies, ale špecializované odstraňovače železitého odpadu sú zvyčajne o niečo účinnejšie pri odstraňovaní železitého odpadu, pretože čističe kolies musia odstrániť trochu viac ako len železitý odpad.

Na súčasnom trhu sú dokonca niektoré prípravky, ktoré sľubujú oboje, útok na decht a lepidlo, ako aj na železný odpad. Bez ohľadu na to, čo použijete, pri všetkých týchto prípravkov je mimoriadne dôležité, aby ste prísne dodržiavali pokyny výrobcov. Najmä by ste tieto prípravky nikdy nemali používať na horúce panely, na priamom slnečnom svetle a nikdy ich nenechávajte príliš dlho pôsobiť a zasychať na laku, pretože môžu zanechať nepríjemné škvrny. Vždy by ste mali tieto prípravky používať po umytí automobilu a na suchý lak, pretože voda by ich len zriedila a znížila ich potenciálnu účinnosť . Ak by bolo na aute príliš veľa nečistôt, potom by sa tieto prípravky nedostali k nečistotám, na ktoré boli skutočne určené.

Chemická dekontaminácia má svoje hranice - a tu prichádza na rad mechanická dekontaminácia, a to znamená odstraňovanie  nečistôt pomocou clay bar-u (hliny). Clayovanie je abrazívna metóda a bez ohľadu na to, ako veľmi ste opatrní, vždy budete riskovať poškriabanie a poškodenie laku, pretože clay bar je vyrobený z takmer rovnakého materiálu ako tehly: oxidu hlinitého. V skutočnosti musí byť clay bar do určitej miery agresívne abrazívny, pretože musí z vášho laku dostať veci, ktoré sa - pod mikroskopom - zahákli do vášho laku a držia sa tam.

Clay bar sú ako cesto a ich hlavnou výhodou oproti alternatívnym produktom na mechanické znečistenie je, že tieto nečistoty nielen uvoľňujú z laku, ale tieto častice aj zachytávajú a usadzujú v sebe. Alternatívy, ako sú clay bloky, clay rukavice, clay uteráky alebo clay podložky, sú rovnako účinné pri odstraňovaní týchto nečistôt z laku, ale iba ich uvoľňujú a nezachytávajú ich, takže existuje väčšie riziko, že tieto nečistoty budú drhnúť po laku. V tomto ohľade je dôležité pochopiť, že škrabance a škrabance spôsobené hlinkovaním pochádzajú z dvoch zdrojov: zo samotného hlinkového média, ako aj z nečistôt, ktoré ste počas hlinkovania zdvihli z laku a potom ich spolu s lakom vydrhli. 

Majte však na pamäti to, čo sme vám povedali vyššie: je doslova nemožné, aby ste svoj automobil dekontaminovali bez škrabancov. Znamená to, že po clayingu musíte bezpodmienečne vyleštiť lak vášho auta? To je otázka, ktorá vyvolala vášnivé diskusie na fórach a v skupinách. A väčšinou sa takáto polemika začne, pričom jednoduchým faktom je, že neexistuje správna alebo nesprávna odpoveď. Ak detailne upravujete auto, ktoré bolo roky zanedbávané a vidí vo vašich rukách svoje prvé poriadne umytie, potom škrabance, ktoré ste doň vniesli clayingom, sú pravdepodobne tým najmenším problémom.

Na túto otázku sa pozeráme z iného uhla pohľadu a chceme vám dať nasledujúcu radu: ak plánujete leštiť svoj automobil, mali by ste ho pred tým clayovať. Pretože aj keby ste počas leštenia laku odstránili usadené (prilepené) nečistoty (čo niektorí ľudia tvrdia), potom by ste tieto nečistoty počas leštenia drhli po laku, čo znamená, že by ste vytvorili a zároveň odstránili škrabance - to nedáva zmysel, však?

Krok 6: Oprava a leštenie

Zábavné na prezentovanom postupe detailovania je, že v závislosti od toho, koho sa opýtate, ste buď dokonale a dôkladne vyčistili svoj automobil (hobbyisti, víkendoví bojovníci), alebo ste len vykonali potrebné prípravné práce na nasledujúce kroky, ktoré sú "skutočnými" úlohami detalingu.

Korekcia a leštenie sú zamerané na zníženie alebo odstránenie chýb laku a zlepšenie vizuálneho vzhľadu laku vášho automobilu. A najdôležitejšou poučkou je, že v skutočnosti neodstraňujete defekty, ale vyrovnávate lak okolo nich. Leštenie znamená odstraňovanie bezfarebného laku, takže existuje limit toho, čo môžete a mali by ste robiť, a existuje limit toho, ako často to môžete robiť.

Pravdepodobne sa v niektorom z budúcich článkov budeme venovať všetkým podrobnostiam leštenia, pretože je to naozaj niečo, v čom sa môžete stratiť, takže v nasledujúcom článku nájdete len veľmi široký a všeobecný úvod do toho, čo robíte:

  • Leštiť môžete buď ručne, alebo pomocou stroja (alebo lepšie: viacerých strojov).

  • Bez ohľadu na to, čím leštíte, určite budete potrebovať leštiace pady a leštiace pasty.

  • Základy leštenia sú jednoduché: vyberiete si určitú kombináciu leštiaceho padu, leštiacej pasty, a leštičky a začnete leštiť.

  • Vo všeobecnosti sa pod pojmom korigovanie rozumie fáza, v ktorej vlastne vyrovnávate lak na úroveň najhlbších škrabancov, aby ste ich odstránili, zatiaľ čo pod pojmom "leštenie" sa rozumie zušľachtenie laku na čistý, vysoko lesklý povrch.

  • Čím hlbšie a závažnejšie sú defekty laku, tým agresívnejší musí byť váš leštiaci materiál.

  • Pri leštení nejde vždy o 100 % odstránenie všetkých defektov laku. Keďže leštenie vždy znamená odstránenie bezfarebného laku, nie vždy sa odporúča a nie vždy má zmysel pristúpiť k 100 % korekcii, pretože na vašom vozidle môže zostať len veľmi málo bezfarebného laku.

  • Existujú vady laku, ktoré sú tam už pred korekciou/leštením (napr. škrabance, a existujú typy vád laku, ktoré sa môžu objaviť počas leštenia (napr. zákal, hologramy).

  • Leštenie nie je niečo, čo sa dá urobiť rýchlo, a leštenie nie je niečo, čo sa dá urobiť lacno. Ručné leštenie je úplne, ohromne, odporne a extrémne ťažké, trestajúce, časovo náročné a frustrujúce. A nikdy nedosiahnete rovnaké výsledky ako pri použití stroja. Ak sa však rozhodnete ísť cestou strojového leštenia, uvedomte si, že nestačí kúpiť len jeden stroj, jeden pad a leštiacu pastu - budete ich potrebovať viac! A ešte budete potrebovať veľa času, najmä ak to robíte prvýkrát. Existuje dôvod, prečo strojové leštenie od profesionála stojí nemalé peniaze.

Ako už bolo uvedené vyššie: základy leštenia sú pomerne jednoduché. To, čo môže byť a nakoniec aj bude ťažké a komplikované, je uvedomenie si, že každá, a tým naozaj myslíme každú leštiacu prácu, je iná a že jednoducho nemôžete vopred povedať, ktorý stroj, podložka a kombinácia leštenia bude na konkrétnom aute a laku fungovať najlepšie. Pretože aj keď máte dve rovnaké autá (rovnakej značky, modelu a farby), stále môžu byť rozdiely v tom, ako ľahko alebo ťažko sa lak leští. Navyše existuje viac premenných ako len stroj a leštidlo: vy ako používateľ, aký tlak vyvíjate, aké otáčky nastavíte na leštičke, ako rýchlo alebo pomaly prechádzate po laku, koľko alebo málo leštidla použijete atď.

detailing-rutina01

Vo všeobecnosti odporúčame nasledujúce nastavenie, ak sa rozhodnete začať so strojovým leštením:

  • Jeden typ padu na "rezanie", jeden typ padu na "leštenie", jeden typ padu na "dokončovanie", dva typy padu na "núdzové situácie". Rezanie, leštenie a konečná úprava sú jednoduché, všetci výrobcovia vám povedia, ktorá podložka je na čo určená. Pod pojmom "núdzový" rozumieme jeden veľmi, veľmi, veľmi mäkký a takmer neabrazívny typ padu na veľmi mäkký a jemný lak, ktorý sa ťažko dokončuje bez  hologramov. A jeden veľmi agresívny a abrazívny typ padu pre veľmi tvrdé typy laku. Tam odporúčame pady  z mikrovlákna a/alebo (hybridné) vlnené podložky.

  • Pokiaľ ide o počet padov, odporúčame jeden pad na jednu časť automobilu, dve na veľké časti, ako je strecha alebo kapota. Dôležitým aspektom je, že pady najlepšie fungujú, keď sú "čerstvé". Akonáhle sa začnú plniť použitou pastou a "mŕtvym" lakom, ktorý ste odstránili, ich výkon sa začne znižovať. Preto je dôležité často meniť pady za nové. Takže áno, znamená to, že na jednu fázu (korekcia, leštenie, konečná úprava) nakoniec použijete 6 až 10 podložiek. Ako už bolo povedané vyššie: leštenie nie je lacné!

  • To isté platí aj pre leštiace pasty: jedna na rezanie, jedna na leštenie, jedna na konečnú úpravu, dve na "núdzové prípady".

  • V tejto súvislosti odporúčame držať sa systému jedného výrobcu.

  • Používajte dostatok padov  a utierok a nebuďte nenásytní. Tento krok je predposlednou činnosťou pri detailingu, ktorá skutočne smeruje k dokonalosti. Chamtivosť tu len zníži výsledky, ktoré dosiahnete.

Krok 7: Finalizácia

Po vyleštení laku ho musíte odmastiť pomocou špeciálneho odmastovača alebo isopropylalkoholu, aby ste odstránili zvyšky leštiacej pasty - inak sa ochranný prípravok v ďalšom kroku nemôže správne spojiť s lakom. Uvedomte si, že nie všetky prípravky na báze IPA spoľahlivo odstránia všetky zvyšky zo všetkých leštiacich past - keďže nie všetky leštiace pasty pozostávajú z rovnakých materiálov. 

Majte tiež na pamäti, že ak máte dočinenia s veľmi jemnými a chúlostivými typmi laku, najmä tmavšími, potom môže zotieranie utierkou dočasne ešte viac zmäknúť, čo potom vedie k vzniku škrabancov jednoduchým trením laku uterákom počas odmasťovania. Pri extrémne náročných lakoch môže utieranie zotieranie  viesť dokonca k nepríjemne zahmlenej povrchovej úprave, ktorá zničí všetku prácu, ktorú ste do nej predtým vložili. Ak sa s takýmto lakom stretnete, potom naozaj neexistuje najlepší spôsob, ako postupovať. Môžete vyskúšať rôzne typy utierok a odmastovače a dúfať, že nájdete takú, ktorá situáciu nezhorší.

Môžete tiež len zotrieť zvyšky leštidla obyčajnou utierkou, ale potom riskujete, že vám zostanú zvyšky leštidla, ktoré potom zabránia ochrannému povlaku, ktorý potom aplikujete, aby sa správne spojil s lakom vášho automobilu. Ak sa rozhodnete pre obyčajný vosk v spreji, sealant v spreji alebo tuhý vosk, tento efekt bude, ale nie tak veľký. Ak hovoríme o keramických povlakoch, tento efekt bude dosť výrazný. Najdôležitejším ponaučením je zachovať pokoj a zmieriť sa s tým, že budete musieť žiť s určitým kompromisom, pretože aj profesionáli sa stretávajú s rovnakými problémami a celé odvetvie za posledné desaťročia nedokázalo tento problém vyriešiť.

A posledná vec: nie, po vyleštení nemusíte bezpodmienečne nanášať na lak ochranný povlak. Avšak veľmi sa to odporúča, aby ste predĺžili čas, počas ktorého zostane váš čerstvo vyleštený lak bez poškodení, a aby ste ho ochránili pred vyblednutím (v dôsledku UV žiarenia) a novými nečistotami. 

Krok 8: Ochrana

Po rozsiahlom a časovo náročnom kroku leštenia automobilu je tento predposledný krok opäť pomerne jednoduchý: vyberiete si určitý ochranný povlak a nanesiete ho na lak vášho automobilu. To je všetko.

Ale to nie je úplne všetko, pretože pri starostlivosti o automobil je vždy potrebný určitý rozhodovací proces. Ide o to, že ochrana znamená veľa vecí. Pre niektorých sa ochrana vzťahuje na UV žiarenie. Pre iných znamená len to, že auto zostane dlhšie čisté. A pre niektorých znamená prevenciu nových defektov laku po vyleštení. A potom sú tu nadšenci, ktorí veria, že aplikáciou ochranného prípravku môžete ešte viac vylepšiť (vyleštený) povrch automobilu.

Ako sme uviedli v našom príspevku na blogu o základoch starostlivosti o vozidlo, "lesk" vzniká dokonalou prípravou (leštením) laku. Lesk je spôsob, akým sa svetelné lúče odrážajú od vášho laku. Na dokonalom, bezchybnom a 100 % vyrovnanom laku sa svetelné lúče odrážajú v rovnakom uhle, ako dopadajú na lak, a preto vytvárajú dokonalý lesk. Každý škrabanec, vír, zákal, hologram, pomarančová kôra, nečistota atď., ktoré sú na laku alebo v ňom, znižujú úroveň lesku. Na dokonale pripravenom, bezchybnom a 100 % vyrovnanom laku žiadny ochranný prostriedok lesk nezvýši. V skutočnosti ho zníži, pokiaľ nie je 100 % priehľadný, čo znamená, že ak by ste merali lesk pomocou leskomeru, v skutočnosti by ste lesk iba znížili. Jediné, čo môžu ochranné prípravky a najmä vosky urobiť, je vyplniť ľahké, veľmi ľahké škrabance a víry a/alebo zmeniť spôsob, akým sa svetelné lúče odrážajú od farby.

Ak lak vášho automobilu nie je v ideálnom stave a vy ho nemôžete alebo nechcete leštiť ručne alebo strojom, ale chcete dosiahnuť určitý druh "lesku", potom sú glazúry vhodnou možnosťou. Obsahujú plnivá, ktoré dokážu do určitej miery maskovať ľahké - a len ľahké - defekty laku, a tak vytvárajú optickú ilúziu lesku dočasným (!) vyrovnaním laku vášho automobilu. Majte to na pamäti, pretože glazúry zvyčajne nie sú veľmi trvanlivé, aj keď na ne nanesiete niečo, čo ich účinok "uzamkne" - o čom si povieme o chvíľu. Niektoré iné výrobky môžu pôsobiť ako "glazúry", pretože dokážu vyplniť aj niektoré drobné defekty laku, ako napríklad a hlavne tekuté a pastové vosky, ako aj niektoré detailné spreje / vosky v spreji. Vždy však majte na pamäti, že možnosti týchto druhov výrobkov sú obmedzené, pretože všetky vytvárajú na laku takú tenkú vrstvu "ochrany", že hlbšie škrabance jednoducho nedokážu úplne vyplniť.

Nasledujúci zoznam obsahuje veľmi všeobecný pokus o kategorizáciu výrobkov s rastúcou "ochranou" vo vzostupnom poradí:

  • šampón s voskom,
  • šampón/pena s ochrannými vlastnosťami,
  • tzv "wet-coat" -  nastriekať a aktivovať lakom vody,
  • tekutý sealant
  • tekutý vosk / glazúra,
  • tuhý vosk,
  • nano/polymérový sealant,
  • keramický povlak "lite" - nenaročný na aplikáciu,
  • keramický povlak,
  • keramický povlak pre profesionálov,
  • ochranná fólia na lak (PPF).

Tento zoznam nie je dokonalý, pretože v ňom existujú výnimky, ale je to dobrá aproximácia. Dôležité je tiež vedieť, že vyššie uvedené povlaky sú stále silnejšie vo svojej ochrane, ale sú aj komplikovanejšie pri aplikácii. Neexistuje povlak, ktorý by ponúkal silné ochranné vlastnosti a zároveň sa ľahko a bez námahy používal.

Vosky sú vo všeobecnosti takmer najjednoduchšie ochranné povlaky, ktoré môžete použiť - pokiaľ sa vyhnete silne špecializovaným produktom, ktoré napr. sľubujú extrémnu odolnosť. Vosky sú teda vo všeobecnosti dobrou voľbou pre začiatočníkov. Na svete však existuje niekoľko tisíc (!) rôznych voskov a medzi všetkými týmito voskami sú v skutočnosti dosť výrazné rozdiely, takže si nezabudnite urobiť základný prieskum o tom, ktoré vosky by mohli vyhovovať vašim očakávaniam.

Napríklad keramické povlaky bývajú najodolnejšie a patria medzi najhydrofóbnejšie. Ich aplikácia však nie je jednoduchá a vyžaduje si prísne dodržiavanie pokynov výrobcu, inak by ste mohli čeliť vážnym problémom - aspoň ak hovoríme o "skutočných" keramických náteroch, pretože pojem "keramický" sa dnes používa pre množstvo vecí, ktoré v skutočnosti nemajú so skutočným náterom nič spoločné. Pri výrobkoch na starostlivosť o automobil existuje a vždy bude existovať kompromis medzi jednoduchosťou používania a silnou odolnosťou. Takto jednoducho funguje chémia: aby bol výrobok mimoriadne odolný, musí vytvoriť veľmi silnú väzbu s lakom vášho automobilu. A čím silnejšia je táto väzba, tým ťažšie sa s príslušnou chémiou pracuje.

Pokiaľ ide o očakávanú a sľubovanú trvanlivosť takýchto výrobkov, je tiež dôležité poznamenať, že je vždy relatívna a závisí od mnohých iných vecí, než je len samotný výrobok.

Jedným z veľmi dôležitých a zároveň dosť mätúcich aspektov ochrany je "topping" alebo "vrstvenie". Teraz sa teoreticky topping používa na spájanie rôznych druhov prípravkov na seba. Dôvodom tohto pojmu je, že napr. chcete "uzamknúť" účinok vyššie diskutovaných glazúr ďalším produktom, ktorý aplikujete na ne, alebo že chcete skombinovať pozitívne aspekty rôznych produktov, aby ste vytvorili "dokonalý" povrch. Napr. nanesením keramického povlaku na silnú a odolnú základnú ochranu a potom ho doplniť detailerom  alebo voskom, aby ste mu dodali "lesk". 

My nie sme tí, ktorí vám budú hovoriť, čo máte a čo nemáte robiť, takže ak vy osobne veríte v danú ochranu, tak sa do toho pustite - pretože nakoniec je zábavné aj skúšať a experimentovať s rôznymi vecami a prísť na svoje osobné "najlepšie" riešenie. Chceme vás však upozorniť, že z čisto objektívneho, technického hľadiska existuje niekoľko aspektov, ktoré robia veľmi nepravdepodobným, že topping skutočne funguje:

  1. Niektoré vosky napríklad obsahujú mierne čistiace a/alebo dokonca leštiace látky, t. j. tzv. "čistiace vosky". Ich nanesením na seba alebo na niečo iné v skutočnosti poškodíte, zničíte alebo dokonca úplne odstránite prvú "vrstvu" naneseného výrobku.

  2. Ako bolo uvedené vyššie, "lesk" vzniká dokonalou prípravou (leštením) vášho laku. Opäť: na dokonalom, bezchybnom a 100 % vyrovnanom laku žiadny ochranný výrobok nedokáže zvýšiť alebo vytvoriť lesk, v skutočnosti ho zníži, pokiaľ nie je 100 % priehľadný. Takže čím viac prípravku nanesiete, teda čím hrubšie budú vrstvy, tým menej lesku nakoniec získate.

  3. Aby topping fungoval, bolo by potrebné, aby ochranné výrobky, ktoré chcete na seba navrstvovať, skutočne tvorili rovnomerné, uzavreté vrstvy - čo takmer väčšina z nich jednoducho nerobí. Vrstvením rôznych druhov výrobkov na seba oveľa skôr vytvoríte miš-maš výrobkov. To je hlavný problém plánu napr. naniesť niečo vysoko hydrofóbne na niečo vysoko "lesklé" (alebo naopak), pretože s najväčšou pravdepodobnosťou a vo väčšine prípadov skončíte s niečím, čo je horšie, ako by boli jednotlivé výrobky.

  4. Je celkom možné, že druhý prípravok, ktorý nanesiete na prvý, uvoľní prvý, najmä ak druhý obsahuje silné rozpúšťadlá. Ak výrobok obsahuje agresívne rozpúšťadlá (zistiteľné podľa silného chemického zápachu), je veľmi vysoká pravdepodobnosť, že nanesením druhej vrstvy vosku skutočne poškodíte alebo znehodnotíte prvú vrstvu.

  5. Niektoré povlaky, napr. keramické, sa môžu skutočne poškodiť a oveľa, oveľa zhoršiť tým, že na ne nanesiete niečo iné. Niektoré "detailné spreje" napr. obsahujú zložky, ktoré môžu pôsobiť ako rozpúšťadlo pre zložky keramického povlaku, takže tieto detailné spreje povlak skutočne poškodia (pozri napr. toto video). Iné nátery reagujú pomerne zle na detailné spreje, ktoré obsahujú určité typy silikónov, čo vedie k problémom so šmuhami a/alebo k zhoršeniu prirodzeného problému s vodnými škvrnami na náteroch. A tým, že sa snažíte vytvoriť väčší "lesk" na lakovanom povrchu nanesením údajne "lesklého" quick detaileru alebo sealantu v spreji, s najväčšou pravdepodobnosťou zhoršujete silné hydrofóbne vlastnosti povlaku.

  6. Je úplne možné, že druhý prípravok, ktorý nanesiete na prvý, sa v skutočnosti neprilepí alebo nezlepí. To znamená, že druhá vrstva, ktorú ste nanesli, by sa mohla v podstate okamžite odstrániť počas prvého dažďa, extrémne horúceho alebo chladného počasia alebo počas prvého umývania. A ak sú výrobky prvej aj druhej vrstvy rovnako hydrofóbne, ani si to nevšimnete.

  7. Ak je váš prípravok prvej vrstvy veľmi hydrofóbny a potom použijete napr. prípravok pre druhú vrstvu, ktorý je prispôsobený "lesku" alebo klzkosti, tento prípravok v skutočnosti zníži hydrofóbny účinok prvého prípravku.

  8. Aj keď by topping technicky fungoval a váš prípravok druhej vrstvy by sa spojil s prípravok prvej vrstvy, pokiaľ sú oba tieto prípravky rovnako hydrofóbne, nikdy nebudete môcť zistiť, či je to prípravok prvej alebo druhej vrstvy, ktorý vytvára silný efekt perličiek a fólie, keď prší alebo počas umývania. Čo je dôvod, prečo by ste sa tiež mohli jednoducho vykašľať na prvú vrstvu a používať len druhú vrstvu, pretože prvá vrstva nebude robiť nič lepšie alebo viac.

V skutočnosti má zmysel naniesť dve vrstvy toho istého vosku, pretože to pomôže zabezpečiť rovnomerné pokrytie. Ak však tento vosk obsahuje silné rozpúšťadlá, potom to opäť nemá zmysel, pretože silné rozpúšťadlá uvoľnia prvú vrstvu.

Buďte teda rozumní a vyberajte si ochranný povlak s rozumom a vyberte si niečo, čo vyhovuje všetkým vašim potrebám.

Krok 9: Dokončenie

Keď máte hotové všetko ostatné, je čas postarať sa o dokončovacie úpravy, ako napr.:

  • Naneste tzv. impregnačný náter na gumové a plastové časti vášho automobilu vrátane pneumatík. Uistite sa však, že ste ich najprv riadne očistili, pretože tieto impregnácie budú môcť správne priliehať alebo priľnúť k príslušným povrchom len vtedy, ak budú čisté. Opäť existuje široká škála rôznych prípravkov s rôznymi zložkami pre tieto časti vášho automobilu , vrátane špecializovaných keramických povlakov , ktoré majú zvyčajne najdlhšiu životnosť. Vo všeobecnosti však neočakávajte, že prelaky vydržia tak dlho ako prípravky na ochranu laku, takže niekoľko týždňov je zvyčajne maximum, ktoré z nich môžete získať.

  • Vyčistite okná svojho automobilu čistiacim prípravkom na sklo. Existujú niektoré výrobky, napr. niektoré quick detailere, ktoré môžete použiť aj na okná, ako aj špeciálne povlaky na sklá. Tie však majú zvyčajne pomerne výrazné nevýhody, najmä na prednom skle, a to v porovnaní s výhodou, že voda sa z čelného skla valí určitou rýchlosťou: "Ghosting" znamená, že krátko po použití stieračov sa na čelnom skle objavia hmlisté šmuhy, "Juddering" znamená, že stierače skáču po skle, namiesto toho, aby po ňom kĺzali, "Misting" znamená, že voda sa na čelnom skle zhlukuje do veľmi malých bodiek predtým, ako stečie, a preto v skutočnosti vidíte menej ako na neošetrenom skle, najmä pri nízkych rýchlostiach, v meste alebo ak idete za niekým v daždi. Pri rozhodovaní, či chcete použiť tesnenie na sklo alebo nie, preto nezabudnite zohľadniť tieto aspekty.

  • Vyčistite interiér vozidla a potom, ak chcete, použite prípravky na úpravu interiéru alebo impregnačný materiál na plastové časti, prípadne špeciálny prípravok na ošetrenie kože na kožené časti. Existujú výrobky, t. j. takzvané "interiérové quick detailere" alebo APC ("univerzálne čistič"), ktoré môžete použiť na všetky časti interiéru vášho automobilu, ale vo všeobecnosti má zmysel používať špecializované prípravky na konkrétne materiály, ako sú sklo, koža, plasty a vinyl, gumy, hliník, obrazovky alebo textílie.

Musím vykonať všetky tieto kroky?

Nie, určite nie! Tento článok opisuje celý postup detailingu od A po Z v dokonalom svete, v najlepšom prípade a ak chcete dosiahnuť dokonalý výsledok detailingu.

Aby sme vám pomohli pri rozhodovaní o tom, ktoré kroky sú potrebnejšie ako iné, uvedieme niekoľko tipov a myšlienok:

  • Krok 2 (predumytie) môžete vynechať, ale vystavíte sa vyššiemu riziku vzniku škrabancov. Čím menej nečistôt sa nachádza na laku vášho vozidla pred tým, ako sa ho skutočne "dotknete", tým lepšie budú výsledky.

  • Pre najrýchlejší typ detailingovej práce typu "umy a chráň" môžete preskočiť kroky 4, 5, 6 a 7 a použiť prípravok typu "mokrá vrstva", ktorý nanesiete na ešte mokrý povrch laku vášho vozidla, ktorý potom len opláchnete a následne vysušíte.

  • Niektoré ochranné prípravky sú zhovievavejšie ako iné, pokiaľ ide o otázky, či musíte bezpodmienečne prejsť krokmi 5, 6 a 7 pred ich aplikáciou. Ak chcete použiť "len" rýchly detailer, vosk v spreji alebo tesniaci prostriedok v spreji, nemusíte svoje auto naozaj leštiť do dokonalosti. Majte však na pamäti, že ak je lak vášho auta vo veľmi veľmi zlom stave, že tieto prípravky sa v podstate "utopia" vo všetkých hlbších defektoch laku a nebudú môcť v skutočnosti rovnomerne priľnúť k laku - čo môže znamenať, že napr. nie sú tak hydrofóbne a nevytvárajú také pekné guľôčky, aké ste videli vo videu na YouTube o danom výrobku. Glazúry sú v podstate stvorené na to, aby sa aplikovali na nie príliš dokonalý lak, čo znamená, že pri ich aplikácii naozaj nemusíte absolvovať kroky 5, 6 a 7. Tekuté a pastové vosky sú v tomto ohľade tiež dosť zhovievavé. Ak však chcete aplikovať keramický povlak, je - podľa nášho názoru - absolútne nevyhnutné dodržať všetky kroky, aby ste z nich získali čo najlepšie výsledky.
  • Existujú takzvané "jednokrokové leštiace pasty" alebo AIO ("all-in-one" leštidlá), ktoré v skutočnosti spájajú kroky 6 a 8 do jedného. Sú kombináciou (ľahkého) leštidla, lazúry a tmelu alebo vosku. Tento druh leštiacich prostriedkov dokáže redukovať ľahké až stredne veľké defekty laku, ale väčšinou ich aj maskuje a môže zanechať akúsi základnú ochranu. Nie sú tak účinné pri odstraňovaní defektov laku ako špecializované leštiace prípravky a nie sú tak účinné ako špecializované ochranné prípravky, čo znamená, že nevydržia tak dlho a nebudú tak pekne perliť. Na "rýchlu a špinavú" prácu si však zaslúžia byť spomenuté.

  • Otázka, koľko krokov vlastne dodržať, bude silne závisieť od toho, či plánujete kompletnú prípravu na leštenie a ochranu vozidla, alebo či hovoríme o "údržbovom" umytí už vylešteného a chráneného automobilu.

Nakoniec je na vašom rozhodnutí, koľko z prezentovaných krokov chcete skutočne dodržať a ako dôsledne chcete dodržiavať všetky "pravidlá" a tipy, ktoré sme vám poskytli. Pretože najdôležitejším aspektom je, aby ste sa pri detailingu bavili - pretože o tom to celé je!

Design šablony vytvořil Shoptetak.cz & Tomáš Hlad.